Madelskernes Kogebog

Syrnet mysli

på marts 27, 2013

2013 TV2 Kur Syrnet mysli 270313 (4)

Jeg prøvede opskriften syrnet mysli fra TV2s GO’ Kur 2013, da den lød forholdsvis enkel og fordi det er noget, som kan forberedes dagen før, hvilket er nødvendigt for mig, hvis jeg skal bruge det på dage, hvor jeg arbejder.

Ingredienser til 2 portioner eller til 1 person over 2 dage:

  • 1 dl mælk
  • 150 g havregryn
  • 1 dl skyr
  • 2 spsk. rosiner
  • 2 æbler i tern
  • 2 håndfulde friske bær (eller frugt)
  • 2 spsk. hakkede mandler
  • 2 spsk. hakkede hasselnødder
  • 2 spsk. honning
  • ½ æble, revet

Aftenen før varmer man mælken op og hælder ned over havregrynene, som herefter skal stå på køl natten over og trække. Allerede her så jeg problemer med opskriften, da der på ingen måde var nok mælk til at dække de mange havregryn. 150 g havregryn (jeg brugte de grovvalsede) svarer til ca. 4 dl, og havregryn er ligesom ris: 1 dl gryn til 2 dl væske, og så synes jeg at 1 dl mælk er alt for lidt.

Jeg ved dog ikke, hvordan det er meningen, at retten skal se ud, men for mig føltes det forkert. Alle grynene blev ikke dækket af varm mælk, og den smule mælk der var blev med det samme opsuget af grynene.

2013 TV2 Kur Syrnet mysli 270313 (2)

Næste morgen skulle grynmiksen blandes med 1 dl skyr, og så vidste jeg, at der var problemer. Myslien var meget, meget tør, og det er skyr også, og jeg syntes det var helt fjollet at tænke på, at jeg herefter skulle “vende” rosiner og æbletern i grøden. Der stod godt nok, at hvis den var for tyk, så skulle man komme ekstra skyr i, men der skal godt nok meget skyr i for at give denne portion en lind konsistens. Jeg kom i stedet lidt mere mælk i, men det blev hurtigt opsuget, og så gav jeg bare op. At vende æbletern i var helt umuligt.

Jeg skovlede en portion på en tallerken, kom lidt mere æble på toppen sammen med rosiner, lidt hakkede mandler og nødder og lidt honning. Jeg udelod det revede æble og de ekstra bær, og selvom jeg klargjorde 2 æbler, var det så rigeligt med et enkelt (også til en hel portion, som gælder til to personer). Der var ikke plads til resten.

2013 TV2 Kur Syrnet mysli 270313 (3)

Blandingen af rosiner, æble og honning sammen med havregryn var sådan set udmærket, men hele processen var meget besværlig og opskriften dårlig. Så er det altså nemmere bare at tage en portion skyr og komme de tre nævnte ingredienser på, eller bruge havregryn med mælk eller eventuelt en havregrød. Jeg var ikke imponeret over denne her opskrift, og det er ikke noget, jeg vil bruge tid på en anden gang, derfor får den kun 1 stjerne.

TITEL: Syrnet mysli

FORFATTER: TV2 GO’ KUR

KILDE: http://go.tv2.dk/articlekrop/id-62369379:go-kur-2013-du-finder-det-hele-her.html

BEDØMMELSE: 1 stjerne

