Madelskernes Kogebog

Græskarkerneboller

på juli 23, 2012

Jeg testede opskriften på græskarkerneboller fra Politikens bog om BRØD. Jeg fulgte opskriften meget nøje, men ville egentlig gerne have haft flere græskarkerner i, jeg lå bare kun inde med den mængde opskriften foreskrev. Til gengæld kom jeg revet gulerod i, da jeg for det meste bager boller i store mængder og fryser dem med, og reven gulerod holder bollerne mere bløde ved optøning.

Det resulterede i nogle gode, svampede boller. Mængden af græskarkerner er fin hvis man ønsker de skal være en overraskelse i ny og næ hellere end et gennemgående tema – og hvis ikke kan man altid tilføje lidt ekstra. Da jeg ikke havde tålmodighed til at lade bollerne langtidshæve, brugte jeg 50 g gær i stedet for 10 g, hvilket fungerede udmærket.

Jeg har lavet opskriften før, hvor jeg ikke kom reven gulerod i, og resultatet var en lidt kompakt bolle, som derfor ikke bør laves for stor, men dog passer godt til frokost. Jeg tror gulerødderne gjorde bollerne lidt mindre kompakte. Begge udgaver smagte dog fint, og jeg kunne godt finde på at bruge opskriften igen, derfor får den 3 stjerner.

TITEL: Græskarkerneboller

FORFATTER: Lone Kjær

KILDE: Politikens bog om BRØD

BEDØMMELSE: 3 stjerner

