Madelskernes Kogebog

Hjemmelavede kammerjunkere

på juli 19, 2012

Koldskål hører sommeren til, også selvom jeg ikke bryder mig specielt om den “almindelige” – jeg laver for det meste jordbærkoldskål, så udnytter man jo også sæsonens lækre bær. Jeg besluttede mig dog for at forsøge at lave mine egne kammerjunkere. Det er jo noget nemmere blot at købe en pose i det nærmeste supermarked, men man kan jo godt lave dem før de skal bruges, så man ikke behøver stå med det hele på selve dagen. Jeg spiser gerne koldskål til hovedret, så det er hurtig og nem aftensmad for mig.

Jeg besluttede mig for at prøve Mette Blomsterbergs opskrift på kammerjunkere – den tilhørende opskrift på rabarberkoldskål har jeg ikke testet, det må blive en anden dag.

Ingredienser:

  • 250 g. mel
  • 2 tsk. bagepulver
  • 100 g. sukker
  • 100 g. smør, stuetempereret
  • ½ dl. mælk
  • ½ stk. vaniljestang
  • 1 stk. æg

Jeg forsøgte at gøre kammerjunkerne lidt sundere ved at skifte noget af hvedemelet ud med rugmel og fuldkornshvedemel, men derudover holdt jeg mig til opskriften.

Dejen var forholdsvis nem at arbejde med, men man skulle være varsom med at røre for meget ved den, da varme hænder hurtigt gjorde dejen klæbrig. Så hjalp en tur i køleskabet. Det var ingen problemer at udstikke dejen i passende størrelse og sætte dem på bagepladen til den første bagning. Ifølge opskriften skal kammerjunkerne bages første gang i cirka 10 minutter og herefter tages ud, afkøles let, halveres og bages videre i cirka 45 minutter.

Det hele gik fantastisk – indtil jeg skulle halvere kammerjunkerne. Først var de for varme og bløde og faldt fra hinanden, og så var de for kolde og hårde og smuldrede. Det var intet andet end frustrerende. Det er muligt at alle opskrifter på kammerjunkere har samme resultat, men jeg laver aldrig nogensinde kammerjunkere på den måde igen. Man halverer dem selvfølgelig for at give dem deres vante udseende og for at de blive mere sprøde, men jeg bruger aldrig igen så meget tid på en småkages udseende, som jeg gjorde da jeg bagte kammerjunkere. En anden gang ruller jeg dejen tyndt og bager dem kun én gang. Det er ikke frustrationerne værd!

Smagsmæssigt fortrød jeg at jeg have kommet rugmel i. Kammerjunkerne smagte lidt som digestive kiks, hvilket bordherren var meget positivt stemt overfor (på en skala fra 1-10 over hvor meget han hellere ville have mine hjemmelavede kammerjunkere i forhold til dem man kan købe, sagde han at han lå på en 9’er). Jeg brød mig dog ikke så meget om eftersmagen, hvilket dog ikke er originalopskriftens fejl, men kom af mine ændringer. Mange digestive kiks giver mig samme småubehagelige eftersmag, som jeg helst undgår. Det er dog meget smag og behag, da ledsageren som sagt godt kunne lide dem.

Min konklusion er at denne opskrift er den mest frustrerende opskrift jeg nogensinde har testet. Jeg kan godt finde på at lave den igen en anden gang, men jeg spilder ikke tid på at skære dem igennem og bage dem af to omgange. Jeg finder på noget andet til den tid. Næste gang holder jeg mig også tættere til ingredienslisten. Jeg er stadig ikke helt tilhænger af at bruge udelukkende hvedemel, men jeg vil forsøge at gøre dem lidt grovere i konsistensen på en anden måde (måske fintmalede mandler eller nødder?). I sidste ende giver jeg kun retten 2 stjerner – ikke for smagen, men for frustrationernes skyld. Jeg kan dog stadig finde på at bruge den igen med de nævnte ændringer.

TITEL: (Rabarberkoldskål med) hjemmelavede kammerjunkere

FORFATTER: Det Søde Liv / Mette Blomsterberg

KILDE: http://www.dr.dk/DR1/det-soede-liv/Opskrifter/2010/sommerliv/Uds_1/20100721142159.htm

BEDØMMELSE: 2 stjerner

