Madelskernes Kogebog

Hjemmelavede myslibar

på juli 4, 2012

Jeg kan godt lide myslibare, derfor blev jeg jo også nødt til at forsøge at lave mine egne. Der er rigtig mange opskrifter på nettet (i hvert fald hvis man søger efter engelske opskrifter på “granola bars”), men jeg endte med at vælge Joyful Abodes opskrift på myslibar og forsøge mig med den.

Ingedienser:

  • 200 g havregryn
  • 100 g hvedekim
  • 100 g solsikkefrø
  • 100 g peanuts (jordnødder)
  • 130 g brun farin
  • 1 dl honning
  • 50 g smør
  • 2 teske vanilleekstrakt
  • salt
  • 230 g tørret frugt

Myslibare er jo så alsidige at det er helt op til kokken og resterne i køkkenskabet hvad man vil komme i. Jeg fulgte ikke helt opskriften hvad angår ingredienslisten, men jeg tror at hvis man blot forsøger at bibeholde forholdet mellem de tørre ingredienser og de flydende, så er det knapt så vigtigt hvad man kommer i.

Opskriften siger “8 oz.” tørret frugt, hvilket svarer nogenlunde til 230 g. Jeg brugte en blanding af tranebær og grofthakket abrikos.

“1 cup” havregryn vejer cirka 90 g, så hvis man bruger cirka 500 g tørre ingredienser passer det nogenlunde. Jeg brugte havregryn, rice crispies og et andet fiberrigt morgenmadsprodukt jeg faldt over og forskellige hakkede nødder.

Jeg ristede havregrynene og nødderne i ovnen ved 200 g for at fremhæve smagen, men det er ikke som sådan nødvendigt. Det kan godt udelades, hvis det skal gå lidt stærkt. Alle de tørre ingredienser (inklusive den tørrede frugt) røres sammen, så det er blandet.

I en gryde smeltede jeg 130 g brun farin sammen med 1 dl flydende honning, 50 g smør, 2 tsk vanillesukker og en knivspids salt. Da dette var smeltet sammen, hældte jeg det over de tørre ingredienser og rørte rundt indtil det hele var dækket.

Sørg for at have formen parat inden de tørre og de klæbrige ingredienser røres sammen. Formen skal beklædes med et stykke bagepapir, der er stort nok til at foldes ind over sig selv. Når alle ingredienserne er rørt sammen, hældes massen i formen. Det vanskelige ligger i at få spredt massen ud i hele formen, da det er klæbrigt og gerne vil bibeholde sit nære venskab med skeen og er for varmt til at røre med hænderne.

Når det er spredt en smule ud, foldes bagepapiret ind over massen, og med en hård genstand – fx et glas, et fad, eller lignende, presses massen sammen. Læg gerne lidt kræfter i, for hvis der er luft imellem ingredienserne, hænger myslibarene ikke sammen til sidst. Herefter sættes det hele til afkøling (det behøver ikke være i køleskabet), eventuelt til næste dag.

Når myslibarene skal skæres, så skal man ikke save i massen. Tryk ned med en skarp kniv. Den tørrede frugt kan være lidt vanskelig og hænge ved kniven, hvilket kan ødelægge myslibaren hvis du hiver kniven væk for hurtigt og frugten følger med.

Når msylibarene er skåret ud, kan de enten pakkes ind individuelt eller opbevares i en beholder med bagepapir mellem hvert lag, så de ikke klæber sammen.

Jeg synes der er en fin mængde karamel i forhold til fyldet. Da jeg rørte de tørre ingredienser med de klæbrige, var jeg et øjeblik i tvivl om hvorvidt der ville være nok, men det gik alligevel, så der er en passende mængde. Myslibarene er ikke for søde og smager godt. De var meget enkle at lave og bortset fra afkølingsperioden, er de også hurtige at lave. De er et fint alternativ til de købte myslibare, og jeg kan helt sikkert finde på at lave dem igen. Derfor får opskriften 4 stjerner.

TITEL: Hjemmelavede myslibare (homemade granola bar)

FORFATTER: Joyful Abode

KILDE: http://www.joyfulabode.com/2008/04/11/homemade-granola-bar-recipe-no-high-fructose-corn-syrup-in-these-bars/

BEDØMMELSE: 4 stjerner

