Madelskernes Kogebog

Penne med laksesauce

på maj 1, 2012

Jeg skulle bruge en forholdsvis nem ret, som dog også var imponerende nok til at blive brugt som gæstemad. Desuden ville det ikke gøre noget, hvis den kunne laves ved hjælp af varer jeg allerede havde i huset. Derfor kom jeg i tanke om opskriften på penne med laksesauce fra kogebogen Skøn mad hver dag. Dette var så anden gang, at jeg brugte opskriften – og det siger jo selvfølgelig noget i sig selv.

Det er en meget enkel opskrift. Tricket ligger i at gøre alt klart omkring sig, for det tager ikke særlig lang tid at lave, og retten skal helst serveres med det samme. Jeg lavede ikke de store ændringer. Jeg udelod estragon, da jeg ikke havde noget, hvidvinen blev skiftet ud med bouillon, da jeg ikke drikker alkohol, og valnødderne blev udskiftet med pekannøder, som smager nogenlunde på samme måde. Derudover skar jeg også ned i mængden af pasta. Opskriften siger 400 g pasta til 4 personer, men det synes jeg er langt i overkanten. Jeg brugte cirka 300 g, og mindre kan også gøre det.

Jeg serverede brød og nogle grøntsager til retten.

Det er en utrolig enkel opskrift og som sagt meget hurtig at lave. Den kan nemt passe til den travle familie. Saucen er sådan set bare tomatpuré, en smule fløde, bouillon (eller hvidvin) og krydderier efter smag. Tilsæt hakkede val- eller pekannødder, røget laks i strimler eller tern, lidt løg og hvidløg, og så har du aftensmaden. Derfor bliver jeg også nødt til at give opskriften 4 stjerner.

TITEL: Penne med laksesauce

FORFATTER: Trine Hahnemann

KILDE: Skøn mad hver dag

BEDØMMELSE: 4 stjerner

Skriv et svar

