Madelskernes Kogebog

Arme riddere – fladmave version

på april 15, 2012

At arme riddere smager godt er en velkendt udtalelse. Under min gennemgang af Netslanks opskrifter faldt jeg over en “sundere” udgave, hvor brøddelen bestod af tortillas. Dét syntes jeg jo var et meget interessant koncept, så derfor besluttede jeg mig for at teste opskriften på fladmave-versionen af arme riddere.

Opskriften er sådan set ligetil. Æg røres sammen med kanel og sødemiddel, hvorefter tortillas (skåret i kvarte) dyppes i æggemassen og steges på panden. Der beregnes én tortilla per person.

Tortilla’erne hæver på grund af æggene og bliver sprøde og søde. De er selvfølgelig ikke så tykke, som almindeligt brugt toast-/hvedebrød, men smager stadig godt. De bliver dog hurtigt kolde, så de skal spises umiddelbart efter stegning. De bliver lidt kedelige, når de er kolde.

Opskriften sagde én tsk kanel, men næste gang kommer jeg nok mere i. Der stod selvfølgelig også at de bør spises med sukkerfri nutella (10 g pr. person) og sukkerfri syltetøj (1 spsk), men det kan man jo gøre som man har lyst (vi brugte summerbird chokoladesmørepålæg og det syltetøj vi havde i køleskabet). Hvis man gerne vil spare lidt på kalorierne, kan man enten nøjes med at skære tortilla’erne i halve eller lægge én kvart oven på en anden med fyld imellem. Jo flere arme riddere man har, jo mere fyld får man også brugt.

Det, jeg bedst kan lide ved konceptet, er, at vi næsten altid har tortillas liggende i fryseren, og da de er så tynde, så tør de hurtigt op. Jeg ville føle det som lidt spild at skulle købe et helt brød for at lave arme riddere til to, men denne her version kan jeg hurtigt hive op af fryseren uden at skulle smide en masse ud bagefter. Derfor får opskriften 4 stjerner.

TITEL: Arme riddere (fladmave version)

FORFATTER: NetSlank

KILDE: http://www.netslank.dk/

BEDØMMELSE: 4 stjerner

Skriv et svar

