Madelskernes Kogebog

Påskebrød

på april 14, 2012

Jeg har et minde om et påskebrød, der består af en rede af dej med et æg i midten. Hvor jeg så det henne, om der fulgte en opskrift med, erindrer jeg ikke længere, men denne påske besluttede jeg mig for at fremstille det, koste hvad det koste ville. Jeg søgte derfor vidt og bredt på nettet efter en opskrift og et billede, der passede på det minde, jeg havde i hovedet. Det tætteste jeg kom var opskriften på påskebrød fra Hjerteforeningen.

Ingredienser:

  • 3 æg
  • 2 dl sukker
  • 1 citron, saften af
  • 1 ubehandlet citron, revet skal af
  • 50 g gær
  • 1 tsk salt
  • 2½ dl lunkent vand
  • 1 kg hvedemel, ca.
  • 12 æg
  • 1 sammenpisket æg

Jeg fulgte opskriften meget nøje, og opskriften gav 12 styks, lige som angivet. Bollerne duftede meget af citron – jeg vil måske udelade denne del næste gang eller komme lidt mindre revet skal i.

Det vanskelige lå i at lave rederne. Dejen er meget elastisk, så den er ikke nem at rulle ud. Jeg lavede en lang pølse, som jeg viklede om æggets bund, og så lavede jeg små totter af dejen, som jeg placerede rundt omkring for at lave redeeffekten. Det tager lidt tid, men resultatet bliver bedst på den måde.

Den eneste rigtige ændring jeg lavede var at jeg pillede æggene. Jeg blødkogte æggene, lige så de var faste nok til at jeg kunne pille dem, hvorefter jeg fjernede skallen, lod dem køle lidt ned og herefter anrettede dem på bagepladen som nævnt ovenfor. Jeg bryder mig ikke om at vikle dej, som jeg senere skal spise, om æggeskal. Jeg ved hvor æg kommer fra, og jeg synes ikke det er specielt hygiejnisk, heller ikke selvom man koger æggene først. Det kræver selvfølgelig at man er lidt forsigtig, når man piller æggene, så de er så hele som muligt, men derudover var der ingen problemer. Og som gæst vil man da også hellere have et æg man kan spise med det samme, hellere end at skulle hive det ud af brødet og herefter sidde og pille det selv. Selvom de var forkogte, var æggene stadig en smule bløde indeni, da vi spiste dem.

Det søde brød komplimenterede ægget fint, og man kan altid strø en smule salt på ægget, hvis man har lyst. Brødet skal dog helst spises samme dag, som det er bagt. Hvedebrød har ikke godt af at blive opbevaret i køleskab, og jeg er ikke så glad for at have kogte æg stående ved stuetemperatur i længere tid. Brødet faldt også en smule væk fra æggene, da de var kølet lidt ned, men det var ikke så galt.

Det var en meget sjov opskrift, som vil være et godt indslag på et påskebord, derfor får den 3 stjerner.

TITEL: Påskebrød

FORFATTER: Hjerteforeningen

KILDE: http://www.hjerteforeningen.dk/index.php?pageid=27&rid=1792&persons=12

BEDØMMELSE: 3 stjerner

Skriv et svar

