Madelskernes Kogebog

Anmeldelse – NetSlank.dk

på marts 16, 2012

Jeg købte for noget tid siden kogebogen Spis maven flad af Charlotte Hartvig og Majbritt L. Engell. Der var en del gode opskrifter, som eftersigende skulle være sunde, så jeg investerede i et NetSlank Solo månedsabonnement til deres hjemmeside NetSlank.dk, hvilket gav mig adgang til deres opskriftsdatabase. Mange af de opskrifter, som jeg har testet på denne side, stammer fra hjemmesiden. De opskrifter fra bogen, som jeg testede før hjemmesiden, ligger før oprettelsen af denne blog, hvorfor de ikke figurerer her (endnu). Det kan være jeg vender tilbage til dem igen.

Der er mange gode idéer blandt opskrifterne, og også mange som smager godt og som jeg vil lave igen. Kogebogen er blevet læst igennem før publikation og inkluderer også fine billeder af mange af opskrifterne. Det er et meget bredt spektrum, hvor der også var mange opskrifter, som jeg aldrig vil få brugt. Fx forskellige former for dyppelse (hummus osv.), som jeg havde svært ved at se hvordan jeg skulle inkorporere i måltiderne. Hvis man bruger deres opskrifter hver dag, er der måske til cirka 2-3 uger, før man kører træt i gentagelser.

Hjemmesiden på den anden side var meget uprofessionel, og det er tydeligt at folkene bag modtog hjælp til at sammensætte kogebogen (den ville ellers have været meget ringe). Opskrifterne på hjemmesiden var fyldt med tastefejl, mange ingredienser var ikke tastet rigtigt ind, hvilket gjorde at kalorierne ikke blev talt rigtigt sammen (hvilket har stor betydning hvis man vil bruge de her opskrifter for at tabe sig). Man kunne søge på forskellige kategorier, men alle relevante kategorier for en opskrift var ikke afkrydset, og nogle var vist faldet i de forkerte kategorier. Der var ingen form for korrekturlæsning overhovedet. Mange af opskrifterne gik igen, nogle af dem fordi to forskellige personer havde tastet opskrifterne ind og de var ikke enige om hvordan man staver til titlen. Mange af dem var også gengangere på den måde, at de måske blot skiftede “hakket oksekød” ud med “hakket svinekød”, og så har man lige pludselig “en helt ny” opskrift. De skriver selv at de har “Mere end 800 opskrifter”, men når man genbruger opskrifterne er det jo også nemt at puste antallet op. Der var mange af opskrifterne fra “Spis maven flad”, der figurerede i opskriftsdatabasen, men jeg har ikke kigget så nøje efter, at jeg kan udtale mig om hvorvidt de alle er der. Der er også opskrifter fra andre af deres kogebøger. Hvis man primært vil finde inspiration til opskrifter, kan det være en idé at investere i et månedsabonnement. For 100 kr. får man i 30 dage adgang til deres opskriftsdatabase og forum. Man før ingen kostvejledning med NetSlank Solo.

Hjemmesiden inkluderede også et forum, hvor jeg på et tidspunkt oplevede at en bruger stillede et spørgsmål, som en af diætisterne svarede på. En anden bruger spurgte så hvorfor de et andet sted skrev nøjagtig det modsatte. Herefter tog diætisten spørgsmålet med til virksomhedens andre ansatte og meldte senere tilbage at hun havde taget fejl. Så hvor sikre er de egentlig på det de siger?

Det er tilfældigvis sådan at de fleste af de specialvarer, som de anbefaler til deres forskellige diæter, sælger de i deres egen webshop i dyre domme. Der er mange af disse varer, som kan købes meget billigere i helt almindelige supermarkeder, eller til samme pris. Fx har de tit “tilbud” på bare fra IsIs, hvor man – hvis man køber 20 – kan få dem for 10 kr. stykket. De koster normalt 10 kr. ved disken i Rema1000. Det samme kan siges om mange af deres andre produkter, så man skal ikke forledes til at tro at de sælger noget som helst billigt. Før du køber nogle som helst af deres produkter, så tjek i dine lokale supermarkeder først – der er ingen grund til at blive snydt. Det eneste jeg har købt hos dem er nødder, da de sælger pekannødder og cashewnødder i kiloposer. Levering er dog hurtig.

Slutvurderingen er: De har mange gode idéer, og også nogle knapt så gode idéer, men de er dybt uprofessionelle, og jeg har svært ved at tage dem seriøst. Lær at læse korrektur på opskrifterne og gør det ordentligt – det er den væsentligste årsag til at folk bruger penge på deres produkter. Der er flere gode opskrifter imellem, som jeg er blevet glad for, og andre er lidt småkedelige (eller dårlige), men det er fin inspiration til sund mad. Som professionel virksomhed er jeg dog ikke imponeret på nogen måde, derfor får Spis maven flad og NetSlank.dk 3 stjerner.

TITEL: Spis maven flad / NetSlank.dk

FORFATTER: Charlotte Hartvig og Majbritt L. Engell / NetSlank.dk

KILDE: http://www.netslank.dk/

BEDØMMELSE: 3 stjerner

Skriv et svar

