Madelskernes Kogebog

Hurtigbagt rugbrød

på februar 16, 2012

Rugbrød er faktisk ikke så svært at bage selv – men det er en længerevarende proces, især hvis man starter helt fra bunden med en hjemmelavet surdej. Nu havde jeg ikke lige en surdej liggende, men jeg skulle bruge et rugbrød, derfor besluttede jeg mig for at afprøve opskriften på hurtigbagt rugbrød fra Politikens bog om BRØD.

Nu skal det først og fremmest tages med et gran salt at opskriften hedder “hurtigbagt”, for i realiteten skulle kernerne først ligge i blød i 1 time, hvorefter det hele blev blandet sammen og skulle hæve i 2 timer, og til slut bages i cirka 1½ time.

Jeg fulgte opskriften nøje, bortset fra at jeg ikke lå inde med kærnemælk, hvorfor der blev brugt almindeligt minimælk, hvilket også fungerede udmærket. Det var ikke nødvendigt med 1½ time i ovnen – jeg tog det ud efter cirka en time, så tjek op på brødet engang imellem i stedet for bare at lade det stå.

Brødet smagte udmærket, men det havde ikke den mørke rugbrødssmag, som jeg er vant til, hvilket kan være pga. den manglende surdej. Det smuldrede også rigtig meget og var svært at skære ud.

Det er nok ikke en opskrift jeg vil prøve igen. Jeg foretrækker den dybe rugbrødssmag, så jeg vil holde mig til surdejsrugbrødene fremover. Det er dog en OK opskrift, så den får to stjerner for sin indsats, men hvis du skal bruge et rugbrød i en fart vil jeg nok hellere anbefale den nærmeste bager.

TITEL: Hurtigbagt rugbrød

FORFATTER: Lone Kjær

KILDE: Politikens bog om BRØD

BEDØMMELSE 2 stjerner

Skriv et svar

